Skip to main content
Els segells ‘FIRE WINE’ I ‘FIRE PRODUCT’ distingiran els productes de cultius compromesos amb la prevenció d'incendis forestals

Els segells ‘FIRE WINE’ I ‘FIRE PRODUCT’ distingiran els productes de cultius compromesos amb la prevenció d'incendis forestals

L’Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (EUIPO) ha donat llum verda aquest juliol a la creació de les marques FIRE WINERESILIENT LANDSCAPE© i FIRE PRODUCTRESILIENT LANDSCAPE© per certificar els cellers i els productors agraris de la UE compromesos amb la gestió de les seves finques per a la configuració d’uns territoris que contribueixen a la prevenció d’incendis forestals actuant com a “tallafocs productius”. La UE ha autoritzat la certificació dos anys després de la presentació de la iniciativa FIRE WINE i de la realització d’investigacions per arribar als requeriments de localització i gestió dels cultius per actuar com a tallafocs naturals i productius. La iniciativa FIRE WINE vol contribuir a la renovació de les relacions entre el sector agrícola i les administracions.

L’objectiu de les marques FIRE WINE RESILIENT LANDSCAPE© i FIRE PRODUCT RESILIENT LANDSCAPE©, registrades per tota la Unió Europea, és que el consumidor final conegui, a partir d’un segell distintiu, el compromís dels productors adherits amb una millora de la gestió del territori per a la configuració de paisatges en mosaic millor preparats per prevenir la propagació de grans incendis forestals. A més, es proposa contribuir a la renovació de les relacions entre el sector agrícola i les administracions.

FIRE WINE RESILIENT LANDSCAPE© és la marca adreçada a la cadena de valor del vi; i FIRE PRODUCT RESILIENT LANDSCAPE© la marca adreçada a productes primaris com l’oli, els fruiters, la tòfona o les hortalisses, entre altres. A més, es preveu la possibilitat d’adhesió grupal a les marques, ja sigui via Denominacions d’Origen, agrupacions de viticultors i altres productors, territoris, etc.

Per poder obtenir els segells distintius de les marques, les finques han de complir un seguit de requisits relacionats amb l’extensió dels camps cultivats, la seva situació estratègica per frenar la propagació del foc, que han de ser limítrofes amb les zones forestals, o bé intercalar-se entre les masses forestals i zones urbanes o infraestructures clau com vies de comunicació, torres elèctriques, instal·lacions de renovables, etc.

EMERGÈNCIA CLIMÀTICA I INCENDIS DE SISENA GENERACIÓ

La iniciativa, que neix a Catalunya amb vocació internacional, s’emmarca en el projecte FIRE-RES d’innovació tecnològica i solucions socio-ecològico-econòmiques per a uns territoris resilients a Europa, un dels projectes per la prevenció de grans incendis forestals promoguts per la Comissió Europea com a part de l’European Horizon 2020, coordinat pel Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya (CTFC).

Es desenvolupa en un context d’emergència climàtica i escalfament global, en què el comportament dels incendis forestals ha evolucionat cap a una nova tipologia de foc més agressiva —els incendis de sisena generació— que fa urgent prioritzar la gestió del territori a partir de la creació de xarxes i sinergies amb el sector agrari per fer-hi front. El foment de la bioeconomia és l’objectiu fonamental de FIRE WINE RESILIENT LANDSCAPE© i FIRE PRODUCT RESILIENT LANDSCAPE©. Aquesta xarxa compta amb productors agraris de diferents indrets d’Espanya, França, Portugal i Itàlia.

EXPERIÈNCIES QUE PRECEDEIXEN LA CERTIFICACIÓ FIRE WINE / FIRE PRODUCT

En l’última dècada, experts internacionals han desenvolupat el concepte Fire-Smart Territory i ja havien proposat un etiquetatge Fire-Smart Product. De fet, ja existeix una primera marca a Catalunya en aquest sentit amb Ramats de Foc, liderada i gestionada per la Fundació Pau Costa per visibilitzar el rol de l’activitat ramadera en la reducció de combustible i, per tant, el risc d’incendis. També, a Extremadura el Proyecto Mosaico porta anys promocionant els tallafocs productius, amb marca distintiva per als productes resultants.